Eksotiske Svalbard

Artikkelen sto på trykk i Coop Medlem nr 6/2008.

 

Palmer, hvite trender og krystallblått hav med fargerike fisker er eksotisk. Å kjøre snøscooter blant dramatiske brefronter og majestetiske fjellformasjoner i et uendelig, silkemykt, hvitt landskap nær Nordpolen er minst like eksotisk. Når man i tillegg alltid må bære våpen for beskyttelse mot isbjørn, kan man ikke la være å føle seg litt som en eventyrer.

Det er rart hvor mye en dag kan inneholde av opplevelser. Den siste dagen i februar var en slik dag for meg. Jeg sto opp i otta, tuslet ned Bogstadveien og Karl Johan i skumringen, heiv meg på flytoget til Gardermoen, og fløy til Svalbard. Etter omtrent tre timer var jeg i en annen verden.

Innflygningen til Longyearbyen er garantert den vakreste innflygningen jeg har vært med på. Fra vindusplassen min blir jeg (nesten) bokstavlig talt bergtatt av det eventyrlige snølandskapet under oss. Det varme lyset fra ettermiddagssolen er nærmest som pastellfarget lyskaster på de spisse tindene, der de stikker opp av det urørte, hvite teppet. Mon tro om det er en isbjørn som går der nede?

Første punkt på programmet – foruten å se fjellene rundt Longyearbyen bade i rosa lys, høre lyden av snøen som knitrer under vinterskoene og kjenne snørret fryser i nesen på grunn av kulden (!) – er foredrag med marinbiolog Cecilie H von Quillfeldt ved Norsk Polarinstitutt. Noe av grunnen til at jeg er på Svalbard er nemlig å lære mer om klimaforandringenes betydning på polare områder.

Polarinstituttet arbeider med å kartlegge klimaendringene og å se på hvilke konsekvenser disse endringene vil ha for det spesielle polare miljøet. Isbjørnen, som på mange måter er symbolet på Svalbard, er en art som vil bli sterkt påvirket dersom havisen reduseres for mye. Isbjørnene lever primært av å fange sel fra havis. På bakgrunn av svært konservative prognoser for havisens fremtidige utbredelse anslår forskere at to tredeler av bestanden kan dø ut innen år 2050. Dersom havisen forsetter å trekke seg tilbake med det tempo vi har sett de siste årene, vil situasjonen bli enda mer kritisk.

WWF, World Wide Fund for Nature, samarbeider med Norsk Polarinstitutt gjennom sitt Arctic Progamme. Fire isbjørner på Svalbard har blitt merket med sendere slik at forskere kan følge bjørnenes bevegelser og lære hvordan de blir påvirket av endringer i området. Dette er et prosjekt som engasjerer i hele verden – til og med vinprodusenten Banrock Station i Sør-Australia støtter prosjektet.

Med denne informasjonen i bakhodet får Svalbard-besøket et nytt perspektiv. En kanskje litt i overkant dramatisk tanke slår meg; dette er noe alle bør oppleve før det forsvinner! Som en journalist i Dagbladet en gang skrev om Svalbard: ”Det er ikke vanskelig. Det er litt dyrt, men det er verdt det […].” Og det kan jeg skrive under på.

Det har for lengst blitt mørkt når vi tar på oss skoene og forlater Forskningsparken. Tradisjonen med å ta av seg på beina når en går inn i private hus, overnattingssteder og i en del butikker og kontorer stekker seg tilbake til da kullgruvene lå midt i byen. For å unngå å dra kullstøv med seg inn i husene tok en av seg på bena. Turguidene våre ber oss om å ta på godt med klær – flere lag med ull – og vi får utlevert varmedress, finlandshette, store skinnvotter og varme kjøresko. Slikt utstyr trengs når en skal kjøre snøscooter i 20 minus.

Jeg har aldri kjørt snøscooter før. Det viser seg å være overraskende enkelt. Kort sagt er det bare å vri rundt på håndtaket hvor gassen befinner seg – og vi suser av gårde! Det er helt bekmørkt, og det eneste jeg ser gjennom visiret på hjelmen er de røde lysene bak på snøscooteren til han som kjører foran meg. Det er med skrekkblandet fryd jeg kjenner kraften av kjøretøyet bære meg fremover. Vi kjører ikke spesielt fort, men fartsfølelsen forsterkes når en sitter så nær bakken.

Etter en stund stopper vi. Rekken av snøscootere blir til en uryddig samling og vi varmedresskledde voksne ser ut en gjeng godt kledde barnehagebarn som stabber rundt i snøen. Når vi skrur av snøscooterne blir det stille. Helt stille. Vi står midt i et øde, mørk snølandskap langt fra sivilisasjonen. På himmelen over oss skinner millionvis av stjerner i takt med det dansende nordlyset. Det er så vakkert at jeg blir målløs.

Etter omtrent to timer er vi frem ved målet; båten i isen. Skonnerten Noorderlicht, som er innefrosset i Tempelfjorden, er vårt hjem for de neste to døgnene. Vi blir møtt av nederlandske Maaike Blander som er en av mannskapet om bord. Lag på lag med klær tas av og bevegelsesfriheten er plutselig betraktelig større. Inne er det varmt og deilig. Vi får en drink før det serveres tre rettes middag. Det sies at frisk luft øker appetitten, og aldri har utsagnet føltes mer riktig. Kort tid etter kryper jeg under dyna og sovner som et barn. Hvem visste vel at en dag som startet i grålysningen i storbyen Oslo skulle ende på en seilbåt innefrosset i villmarken på Svalbard? Den natten drømmer jeg om å kjøre fort på snøscooter.

 

Reiseinformasjon

Fly: SAS og Norwegian flyr til Svalbard fra Oslo og Tromsø. Det tar ca 3 timer fra Oslo til Longyearbyen (via Tromsø), og ca 1,5 time fra Tromsø til Longyearbyen.

Når: Svalbard byr på unike opplevelser året rundt. Perioden for mørketid og midnattssol varierer i forhold til breddegradene, og Longyearbyen har midnattssol fra 19. april til 23. august. I perioden 28. oktober til 14. februar kommer solen ikke over horisonten i Longyearbyen. Polarnatten, da solen er mer enn 6 grader under horisonten, varer fra 14. november til 29. januar. Da er det mørkt som natten hele dagen. Vi var på Svalbard første helgen i mars, akkurat på den tiden når solen begynner å komme tilbake. Det blå lyset som karakteriserer polarnatten blander seg med de første rosa solstrålene – et ubeskrivelig vakkert syn!

For mer informasjon anbefales www.svalbard.net som er de offisielle nettsidene for turistinformasjon i Longyearbyen. Her finner du generell informasjon, oversikt over overnattingsmuligheter, aktiviteter, samt andre nyttige tips i forbindelse med planleggingen av din reise til Svalbard.

Informasjon og bilder av båten i isen finner du på www.noorderlicht.nu. Basecamp Explorer er en av turoperatørene som arrangerer turer til Noorderlicht. Klikk deg inn på www.basecampexplorer.com/svalbard/no for informasjon.